De accu is het meest gevoelige onderdeel van je e-bike. De actieradius, oftewel de afstand die je kunt rijden met trapondersteuning wordt door een groot aantal variabelen beïnvloed. Denk aan de kracht van de motor, capaciteit van de accu, de gekozen ondersteuningsstand, snelheid, de bandenspanning, gewicht, houding, het weer en het landschap.
Gemiddeld gaat een fietsaccu vijf tot acht jaar mee, en met goed onderhoud wordt die levensduur geoptimaliseerd. Correct gebruik en onderhoud zullen de levensduur van de accu optimaliseren. Daarom zetten we hieronder de belangrijkste informatie over gebruik en onderhoud op een rijtje.
Eerste keer de accu opladen en gebruiken
De accu moet zichzelf in de beginperiode inleren. Het duurt meestal zo’n 6-7 maal opladen en ontladen voordat de accu zijn eigen verbruik beter kan voorspellen. Gebruik hiervoor de accu de eerste paar keer tot nog ongeveer 20% lading en laadt hem dan weer volledig op.
Tips om de accu van je e-bike in de beste conditie te houden
Laadt de accu pas op bij 25% of minder
Het is beter voor de accu als je hem alleen volledig oplaadt als dat nodig is, dus niet na elk kort ritje van 10 kilometer. Gebruik de accu tot zo’n 25% lading en laad hem dan pas weer volledig op. Maar heb je meer lading en een lange rit voor de boeg, dan kun je hem natuurlijk vol laden.
Voordat je de accu weglegt, eerst opladen
Als de accu leeg is, laat hem dan niet langere tijd zo liggen. Een accu heeft een minimale lading nodig. Door hem praktisch leeg te bewaren loopt je het risico op diepontlading. Dan heeft de accu na verloop van tijd geen basis lading meer, en werkt dan ook niet meer. Gebruik je de accu langere tijd niet, laadt hem dan op tot zo’n 60 procent. Zo blijft hij het langst in goede conditie.
Gebruik alleen de meegeleverde adapter
Sluit nooit oplaadapparatuur van een andere elektrische fiets aan om de accu van je e-bike op te laden. Om te voorkomen dat je bij aanwezigheid van meerdere e-bikes per ongeluk oplaadkabels verwisselt, is het slim om een vaste plek in de schuur of garage als oplaadpunt in te richten. Je kunt ook de kabels voorzien van een herkenbare markering om vergissing te voorkomen. Aan het groene lampje ziet je dat de accu volledig is opgeladen. Dan kun je de stekker uit het stopcontact halen.
Leg de accu van je e-bike binnen als het buiten koud is
Zowel kou als warmte zijn ongunstig voor de levensduur van de accu. Staat je fiets op een onverwarmde plek, zoals een schuur of garage? In de wintermaanden kun je dan het beste de accu na iedere fietsrit uit de e-bike halen en mee naar binnen nemen. Zo voorkom je schade door kou. Een e-bike accu in het frame of onder de bagagedrager is vrijwel altijd uitneembaar, zodat je hem ergens in huis op kamertemperatuur kunt bewaren.
Laat je e-bike niet in de zon staan met de accu erin
Zoals aangegeven zijn kou en warmte ongunstig voor de levensduur van de accu. Tijdens het fietsen wordt door rijwind voor koeling gezorgd. Maar laat de fiets het liefst niet in de volle zon staan. Kan het niet anders, haal dan de accu eruit en leg die in de schaduw of op een andere koelere plek.
Voorkom waterschade
Op zich kunnen e-bikes en accu’s tegen de regen. Maar als de e-bike met of zonder accu in de regen staat, bestaat de kans dat de connectoren nat worden, en er vocht bij de elektronica komt. Is alles nat? Dan is het verstandig om de fiets even goed te laten drogen. Ben je de accu aan het opladen, zet de e-bike dan het liefst droog neer.
Wegrijden met een e-bike is nét even anders
Waar moet u rekening mee houden bij het wegrijden, of in de bergen en met klimmen?
Een ‘gewone’ fietser gebruikt versnellingen als het zwaarder wordt. E-bikers hebben vaak de neiging niet de versnellingen te gebruiken, maar de ondersteuning omhoog te zetten. Daardoor kan de accu op een flinke temperatuur komen, en trekt hij heel snel leeg. Ook slijten de tandwielen sneller. Gebruik daarom eerst de lage versnellingen en ondersteuning, en verhoog ze geleidelijk.
Hoe zorg je ervoor dat de accu van je elektrische fiets niet te snel leeg raakt?
Hoe harder je rijdt, hoe sneller de accu leeg raakt. Een gemiddelde fietser zonder accu ondersteuning rijdt gemiddeld 18 km/u. Als je dat tempo aanhoudt met je elektrische fiets, kom je een stuk verder dan wanneer je bijvoorbeeld 25 km/u rijdt. Met een snelheid van 18km/u rijd je mee met het gemiddelde verkeer. Dat is niet alleen leuker maar ook een stuk veiliger.
Mocht het toch gebeuren dat je batterij sneller is dan gepland, dan schakelt de fiets automatisch naar een lagere ondersteuning. De meeste modellen geven volledige ondersteuning bij een batterijcapaciteit boven 5-10%. Komt de lading daar onder, dan wordt de ondersteuning verminderd om toch nog ‘thuis te komen’. Als de accu helemaal leeg is, kun je de fiets wel gewoon blijven rijden, maar dan zonder ondersteuning.
De laatste tip: onderhoud!
Wil je graag dat je elektrische fiets en de bijbehorende accu in topconditie blijft, geef deze dan regelmatig een onderhoudsbeurt. Bij Peter Smit Tweewielers zijn we gespecialiseerd in onderhoud van e-bikes. We vertellen je graag wat je zelf kunt doen om je fiets goed te onderhouden. Heb je daar geen zin in, of is het tijd voor een extra goede beurt, dan nemen we graag deze zorgen uit handen. Zodat jij onbezorgd kunt genieten van de wind in je gezicht op je elektrische fiets.
Peter Smit Tweewielers: dé e-bike en speed pedelec specialist in Maassluis
Peter Smit Tweewielers is dé fietsenwinkel in Maassluis. Wij hebben een regiofunctie voor wat betreft levering en onderhoud van e-bikes en speed pedelecs. Wij zijn RDW gecertificeerd, zetten jouw speed pedelec op kenteken en op naam. Wij voorzien je graag van informatie en advies. En een proefrit maken kan altijd! Kom langs voor een bezoekje aan onze showroom aan Westeinde 24 in Maassluis.
- Algemeen, Speed Pedelec
- 13/02/2023